CZY MOŻNA POMÓC DZIECKU W  KONCENTRACJI  UWAGI ?


           Takie pytanie zadają sobie rodzice i nauczyciele pragnący przekazać wiedzę swoim uczniom.
                 Aby skutecznie pomóc dziecku w koncentracji uwagi warto zaobserwować jego sposób uczenia się, n.p. o jakiej porze najchętniej zaczyna się uczyć? Czy lubi ciszę; czy nie zwraca uwagi na hałas; czy lubi pomagać sobie rysunkami; czy uczy się głośno powtarzając wiadomości szkolne; czy siedzi w jednym miejscu, czy może stoi przy biurku lub spaceruje po pokoju ?
 Następnym krokiem powinna być refleksja : ,,jakie oceny otrzymuje moje dziecko ?”
W tym momencie może zaskoczę następującym stwierdzeniem : jeżeli dziecko osiąga dobre i bardzo dobre oceny w szkole, to można mu pozwolić na uczenie się jego metodą .
Każde dziecko traktujemy indywidualnie, gdyż to, co pomaga  ,,wzrokowcowi”, który lubi rysunki i wykresy-może być mało pomocne dla ,,słuchowca”, który wiele zapamiętuje z lekcji słuchając wykładu nauczyciela lub powtarzając głośno materiał szkolny. Są też dzieci lubiące uczyć się w ruchu (kinestetycy), którym można pozwolić - w warunkach domowych- na  stanie lub spacerowanie podczas uczenia się.
         Oprócz indywidualnego podejścia do każdego dziecka warto zastosować uniwersalne metody pomocne w koncentracji uwagi takie jak:
-stwarzaniu w domu atmosfery spokoju      
-wzbudzanie w sobie i w dziecku pozytywnego nastawienia do uczenia się
-zapewnienie dziecku oddzielnego pomieszczenia lub przynajmniej kącika do nauki oraz względnej ciszy.( Poza nielicznymi wyjątkami większość dzieci potrzebuje ciszy).
-najpierw umożliwiamy dziecku odpoczynek ,następnie zachęcamy do odrabiania lekcji
-w razie zmęczenia dziecka organizujemy krótkie przerwy
-dopiero po odrobieniu lekcji pozwalamy dziecku na ulubione zajęcia
-motywujemy słowami: ,,pomyśl sam/a” , ,,to jest ciekawe”, ,,dasz sobie radę” , ,,wspaniale to zrobiłeś/zrobiłaś”. Jeżeli zauważymy błąd, najpierw doceniamy to, co zostało dobrze zrobione, następnie wskazujemy, co należy poprawić, po poprawie błędu ponownie doceniamy pracę dziecka.
-od najmłodszych lat zachęcamy do samodzielności. Nieświadomą krzywdę robią dziecku ci rodzice/opiekunowie, którzy piszą za niego zadania domowe .
W przypadku, gdy podstawowe metody pomagania w koncentracji uwagi zawodzą, warto skorzystać z pomocy specjalistów: nauczyciela, pedagoga, psychologa.   Życzę sukcesów !


                          Elżbieta Prociów-Mikołajczak
                          pedagog P.P.P.P. w Chojnowie

pic1