„Różnica między konstruowaniem a kreatywnością polega na tym, że rzecz skonstruowaną można pokochać dopiero, gdy jest gotowa, natomiast rzecz kreowaną kocha się, zanim jeszcze powstanie.” Charles Dickens
Jak rozwijać twórcze myślenie u dziecka?
Twórcze myślenie jest częścią ludzkich umiejętności myślowych. Dziś częściej używa się określenia „kreatywność”. Kreatywność rozumiana jest zarówno jako tworzenie zupełnie nowych pomysłów, jak i zestawienie starych w nowy sposób. To zdolność unikania schematów, stereotypów i konwencji. Kreatywność sprzyja otwartemu poszukiwaniu nowych możliwości, rozwijaniu umiejętności rozwiązywania problemów oraz pozwala utrzymać właściwy stosunek do siebie i innych. Każde dziecko jest w dużym stopniu twórcze. Już od najmłodszych lat potrafi nadać własną nazwę nieznanej dotąd rzeczy lub znaleźć zastosowanie dla nowego przedmiotu. Zdolność tę należy ciągle rozwijać. Twórcza postawa, pomysłowość i oryginalność to cechy, które pozwalają na poszukiwanie nowych rozwiązań i uczą radzenia sobie w trudnych sytuacjach. Ważną rolę odgrywa wiara we własne siły i optymizm. Pomaga to w rozwiązywaniu skomplikowanych problemów życiowych oraz pozwala czerpać radość i satysfakcję z własnego wysiłku.
Dzieci posiadają ogromną potrzebę uczenia się. Mogą i chcą rozwiązywać problemy  trudne, angażujące całą osobowość, nie tylko intelekt. Kreatywna i odkrywcza aktywność dziecka przeważnie prowadzi do tworzenia  pożytecznych dla niego nowości, angażując całą osobowość – zarówno sferę emocjonalną, jak i poznawczą oraz sprawczą. Nietrudno zauważyć, że jeśli dziecko jest zaangażowane w proces zdobywania wiedzy, osiąga lepsze wyniki. Ważny jest sam proces,  pojmowany jako coś dynamicznego, zmiana.
Co zrobić ,aby nasze dziecko pozostało twórcze, jak rozwijać twórcze myślenie?  Oto kilka
propozycji prostych ćwiczeń:
wymyślanie historyjek, np. zawierających określone słowa, pozornie bardzo odległe lub opowiadanie „dalszego ciągu” historii,
„niezwykłe zastosowania”- wyobraźcie sobie kilka przedmiotów ( np. kubek, trąbka, pudełko od płyty CD ) i zapiszcie na kartkach tyle ich zastosowań, ile zdołacie wymyślić. Nie muszą to być poważne, realistyczne pomysły....
bawcie się z dziećmi w „co by było, gdyby” ( np. ludzie nie potrafili mówić, chodzili po suficie, mieli cztery ręce itp. ),
wymyślcie jak najwięcej wyrazów z cząstką sto- lub trzy-,
wymyślcie dwa przymiotniki, np. „ czerwony, duży” lub „ zimny, jadalny” i wypiszcie jak najwięcej przedmiotów do nich pasujących,
grajcie z dziećmi w kalambury, wymyślajcie rebusy i zagadki, przedstawiajcie i odgadujcie scenki pantomimiczne.
Na koniec chciałam tylko zapewnić, że wspólne zabawy rozwijające twórcze myślenie dziecka rozwiną też kreatywność rodziców i zapewnią im wspaniałą rozrywkę.
 
 
 
                                                                                                     Judyta Żołubak
                                                                                                     Pedagog PPPP w Chojnowie