Lubię czytać

 

   Dzieci czytające lepiej radzą sobie w szkole, nie mają problemów z budowaniem poprawnej pod względem gramatycznym i składniowym samodzielnej wypowiedzi, mają bogate słownictwo, nie popełniają błędów ortograficznych (i innych), mają wyższy poziom wiedzy niż ich rówieśnicy i bogatą wyobraźnię. Ponadto czytanie rozwija wrażliwość dziecka , emocje, myślenie, ćwiczy pamięć i koncentrację. Pożytki płynące z czytania można by wymieniać w nieskończoność. Te dzieci nie mówią : „Nudzi mi się”. Sięgają po prostu po następną książkę z półki, nie potrzebują zachęty. Pewnie chcieliby Państwo usłyszeć od swojej pociechy w przyszłości : „ Mamo, Tato, lubię czytać…”. Rzadko to jednak słyszymy od dziecka, bo generalnie dzieci nie lubią czytać. Dlaczego? Odpowiedź jest prosta – bo dorośli nie lubią czytać. Poziom czytelnictwa w Polsce od lat jest dramatycznie niski, choć przy liczeniu bierze się pod uwagę już nie tylko literaturę piękną, ale nawet poradniki i mapy. Pisałam o tym kiedyś w jednym z moich wcześniejszych artykułów „ W co się bawić…?”, iż wszystkiego dzieci uczą poprzez naśladownictwo. Nie łudźmy się , że nasze dziecko będzie czytać, jeśli nas nie widzi z książką . Nie ma innego sposobu. Jeśli chcemy, by nasze dzieci czytały w przyszłości, musimy sprawić , by obcowały z książką od najmłodszych lat, a nawet miesięcy. Tym bardziej że na rynku nie brakuje tego typu literatury. Książki dla dzieci są bogato ilustrowane i pięknie wydawane, a i ich ceny nie są wygórowane.

Przymusowy pobyt w domu w związku z pandemią wykorzystałam przede wszystkim na pracę zdalną, ale przy okazji dokonałam przeglądu literatury dziecięcej. Wybrałam wierszyki, które posłużą do nabycia praktycznych umiejętności przez dziecko: rozróżniania kolorów, liczenia, rozpoznawania części ciała, nauki dni tygodnia i pór roku. Znajdą tu Państwo też propozycje ćwiczeń ruchowych oraz z zakresu małej motoryki.

Polecam następujące utwory:

1) Do ćwiczenia kolorów:

Pan Sobieski miał trzy pieski: czerwony, zielony, niebieski. ( kolory można zmieniać , byle zachować rym);

Siedzi anioł w niebie, pisze list do ciebie.

- Jakim atramentem pisze ten list?

- Czerwonym.

- Jak go masz, to go pokaż!

2) Do liczenia:

Dwa aniołki w niebie piszą list do siebie.

Piszą , piszą i rachują…

- Ile kredek potrzebują?

- Pięć!

- Raz, dwa, trzy, cztery, pięć!

Jedna dynia, druga dynia,

Trzecia dynia, czwarta dynia.

Siadły razem cztery dynie,

Będą dobre gospodynie!

Jeden, dwa, jeden, dwa,

Pewna pani miała psa.

Trzy i cztery, trzy i cztery,

Pies ten dziwne miał maniery.

Pięć i sześć, pięć i sześć,

Wcale lodów nie chciał jeść.

Siedem, osiem, siedem, osiem,

Wciąż o kości tylko prosił.

Dziewięć, dziesięć, dziewięć, dziesięć,

Kto z nas kości mu przyniesie? Może ja, może ty ?

Licz od nowa- raz, dwa, trzy…

Raz, dwa- Janek ma,

Trzy, cztery- smaczne sery,

Pięć, sześć- chciał je zjeść,

Siedem, osiem- spotkał Zosię,

Dziewięć, dziesięć- schował w kieszeń.

3)Do utrwalania części ciała:

Lata osa koło nosa,

Lata mucha koło ucha,

Lata pszczoła koło czoła,

Idzie gąsieniczka koło policzka,

Biegną mrówki koło główki,

Lecą ważki koło paszki,

Lata bąk koło rąk,

Lecą muszki koło nóżki.

Tu paluszek, tam paluszek,

Kolorowy mam fartuszek.

Tu jest rączka, a tu druga,

A tu oczko do mnie mruga.

Tu jest buźka, tu ząbeczki,

Tu wpadają cukiereczki.

Tu jest nóżka i tu nóżka.

Chodź zatańczyć jak kaczuszka!

Głowa, ramiona, kolana, pięty,

Kolana, pięty, kolana, pięty.

Głowa, ramiona, kolana, pięty,

Oczy, uszy, usta, nos!

Paluszek zginam, paluszek prostuję,

Paluszkiem oko pokazuję.

Paluszek zginam, paluszek prostuję,

Paluszkiem głowę pokazuję.

Paluszek zginam, paluszek prostuję,

Paluszkiem buzię, nos, uszy, rękę

I inne części ciała pokazuję…

Rysowanie postaci ludzkiej według rymowanki:

Rysujemy głowę,

Uszy, usta, nos,

Oczy, które patrzą wprost.

Prostą szyję,

Ramiona oraz ręce dwie,

Prawą, lewą, to się wie!

Wąski brzuch,

Z niego nogi dwie,

Prawą, lewą, to się wie!

Dzieci wykonują do rymowanki odpowiednie ruchy:

Tutaj lewą rękę mam,

A tu prawą.

Klaszczę sobie tu i tam,

Klaszczę żwawo.

Tutaj prawą nogę mam,

A tu lewą.

Tupię sobie tu i tam,

Tupię z werwą.

4) Do nauki pór roku:

Już bociek leci,

Cieszą się dzieci,

Wiosna, wiosna idzie przez świat.( Jacek Hilchen)

Słoneczko się zaśmiewa,

Zboże dojrzewa,

Lato, lato idzie przez świat.

Lecą z drzewa żółte liście,

Rankiem coraz bardziej mgliście,

Jesień, jesień idzie przez świat.

Pada z nieba biały puch

I już sanki idą w ruch.

Zima, zima idzie przez świat.

5)Do nauki dni tygodnia:

Poniedziałek ( dziecko klaszcze i ugina kolana);

Wtorek ( dziecko klaszcze i ugina kolana);

Środa ( dziecko klaszcze i ugina kolana);

Czwartek ( dziecko klaszcze i ugina kolana);

Piątek ( dziecko klaszcze i ugina kolana);

Sobota ( trzykrotnie naprzemiennie uderza o uda, kołysząc biodrami na boki);

Niedziela (trzykrotnie naprzemiennie uderza o uda, kołysząc biodrami na boki);

To jest tydzień cały ( dziecko wykonuje dwa klaśnięcia i powolny obrót wokół własnej osi.

Jakie nazwy dni tygodnia znamy?

Czy wszystkie nazwy dni pamiętamy?

Jeśli ktoś lubi takie zadania,

Niech się zabiera do wyliczania.

Powietrza dużo buzią nabiera

I na wydechu niech dni wymienia:

- poniedziałek, wtorek, środa, czwartek, piątek, sobota, niedziela.

Jeśli za trudne było zadanie,

Ćwicz dalej z nami to wyliczanie:

- poniedziałek, wtorek, środa, czwartek, piątek, sobota, niedziela. ( E.M. Skorek)

mgr Danuta Matuszewska