Dzieci czytające lepiej radzą sobie w szkole, nie mają problemów z budowaniem poprawnej pod względem gramatycznym i składniowym samodzielnej wypowiedzi, mają bogate słownictwo, nie popełniają błędów ortograficznych (i innych), mają wyższy poziom wiedzy niż ich rówieśnicy i bogatą wyobraźnię. Ponadto czytanie rozwija wrażliwość dziecka , emocje, myślenie, ćwiczy pamięć i koncentrację.

Pożytki płynące z czytania można by wymieniać w nieskończoność. Te dzieci nie mówią : „Nudzi mi się”. Sięgają po prostu po następną książkę z półki, nie potrzebują zachęty. Pewnie chcieliby Państwo usłyszeć od swojej pociechy w przyszłości : „ Mamo, Tato, lubię czytać…”. Rzadko to jednak słyszymy od dziecka, bo generalnie dzieci nie lubią czytać. Dlaczego? Odpowiedź jest prosta – bo dorośli nie lubią czytać. Poziom czytelnictwa w Polsce od lat jest dramatycznie niski, choć przy liczeniu bierze się pod uwagę już nie tylko literaturę piękną, ale nawet poradniki i mapy. Pisałam o tym kiedyś w jednym z moich wcześniejszych artykułów „ W co się bawić…?”, iż wszystkiego dzieci uczą poprzez naśladownictwo. Nie łudźmy się , że nasze dziecko będzie czytać, jeśli nas nie widzi z książką . Nie ma innego sposobu. Jeśli chcemy, by nasze dzieci czytały w przyszłości, musimy sprawić , by obcowały z książką od najmłodszych lat, a nawet miesięcy. Tym bardziej że na rynku nie brakuje tego typu literatury. Książki dla dzieci są bogato ilustrowane i pięknie wydawane, a i ich ceny nie są wygórowane.
Przymusowy pobyt w domu w związku z pandemią wykorzystałam przede wszystkim na pracę zdalną, ale przy okazji dokonałam przeglądu literatury dziecięcej. Wybrałam wierszyki, które posłużą do nabycia praktycznych umiejętności przez dziecko: rozróżniania kolorów, liczenia, rozpoznawania części ciała, nauki dni tygodnia i pór roku. Znajdą tu Państwo też propozycje ćwiczeń ruchowych oraz z zakresu małej motoryki.

Polecam następujące utwory:

1. Do ćwiczenia kolorów:

  • Pan Sobieski miał trzy pieski: czerwony, zielony, niebieski. ( kolory można zmieniać , byle zachować rym );

  • Siedzi anioł w niebie, pisze list do ciebie.
    - Jakim atramentem pisze ten list?
    - Czerwonym.
    - Jak go masz, to go pokaż!.

2. Do liczenia:

  • Dwa aniołki w niebie piszą list do siebie.
    Piszą , piszą i rachują…
    - Ile kredek potrzebują?
    - Pięć!
    - Raz, dwa, trzy, cztery, pięć!.

  • Jedna dynia, druga dynia,
    Trzecia dynia, czwarta dynia.
    Siadły razem cztery dynie,
    Będą dobre gospodynie!

  • Jeden, dwa, jeden, dwa,
    Pewna pani miała psa.
    Trzy i cztery, trzy i cztery,
    Pies ten dziwne miał maniery.
    Pięć i sześć, pięć i sześć,
    Wcale lodów nie chciał jeść.
    Siedem, osiem, siedem, osiem,
    Wciąż o kości tylko prosił.
    Dziewięć, dziesięć, dziewięć, dziesięć,
    Kto z nas kości mu przyniesie?
    Może ja, może ty ?

  • Licz od nowa- raz, dwa, trzy…
    Raz, dwa- Janek ma,
    Trzy, cztery- smaczne sery,
    Pięć, sześć- chciał je zjeść,
    Siedem, osiem- spotkał Zosię,
    Dziewięć, dziesięć- schował w kieszeń.

3. Do utrwalania części ciała:

  • Lata osa koło nosa,
    Lata mucha koło ucha,
    Lata pszczoła koło czoła.

  • Idzie gąsieniczka koło policzka,
    Biegną mrówki koło główki,
    Lecą ważki koło paszki.

  • Lata bąk koło rąk,
    Lecą muszki koło nóżki.

  • Tu paluszek, tam paluszek,
    Kolorowy mam fartuszek.
    Tu jest rączka, a tu druga,
    A tu oczko do mnie mruga.
    Tu jest buźka, tu ząbeczki,
    Tu wpadają cukiereczki.
    Tu jest nóżka i tu nóżka.
    Chodź zatańczyć jak kaczuszka!

  • Głowa, ramiona, kolana, pięty,
    Kolana, pięty, kolana, pięty.
    Głowa, ramiona, kolana, pięty,
    Oczy, uszy, usta, nos!

  • Paluszek zginam, paluszek prostuję,
    Paluszkiem oko pokazuję.
    Paluszek zginam, paluszek prostuję,
    Paluszkiem głowę pokazuję.
    Paluszek zginam, paluszek prostuję,
    Paluszkiem buzię, nos, uszy, rękę
    I inne części ciała pokazuję…

  • Rysowanie postaci ludzkiej według rymowanki:
    Rysujemy głowę,
    Uszy, usta, nos,
    Oczy, które patrzą wprost.
    Prostą szyję,
    Ramiona oraz ręce dwie,
    Prawą, lewą, to się wie!
    Wąski brzuch,
    Z niego nogi dwie,
    Prawą, lewą, to się wie!
    Dzieci wykonują do rymowanki odpowiednie ruchy:
    Tutaj lewą rękę mam,
    A tu prawą.
    Klaszczę sobie tu i tam,
    Klaszczę żwawo.
    Tutaj prawą nogę mam,
    A tu lewą.
    Tupię sobie tu i tam,
    Tupię z werwą

4. Do nauki pór roku:

  • Już bociek leci,
    Cieszą się dzieci,
    Wiosna, wiosna idzie przez świat.( Jacek Hilchen)

  • Słoneczko się zaśmiewa,
    Zboże dojrzewa,
    Lato, lato idzie przez świat.

  • Lecą z drzewa żółte liście,
    Rankiem coraz bardziej mgliście,
    Jesień, jesień idzie przez świat.

  • Pada z nieba biały puch
    I już sanki idą w ruch.
    Zima, zima idzie przez świat

5. Do nauki dni tygodnia:

  • Poniedziałek ( dziecko klaszcze i ugina kolana );
    Wtorek ( dziecko klaszcze i ugina kolana );
    Środa ( dziecko klaszcze i ugina kolana );
    Czwartek ( dziecko klaszcze i ugina kolana );
    Piątek ( dziecko klaszcze i ugina kolana );
    Sobota ( trzykrotnie naprzemiennie uderza o uda, kołysząc biodrami na boki ) ;
    Niedziela ( trzykrotnie naprzemiennie uderza o uda, kołysząc biodrami na boki );
    To jest tydzień cały ( dziecko wykonuje dwa klaśnięcia i powolny obrót wokół własnej osi ).

  • Jakie nazwy dni tygodnia znamy?
    Czy wszystkie nazwy dni pamiętamy?
    Jeśli ktoś lubi takie zadania,
    Niech się zabiera do wyliczania.

  • Powietrza dużo buzią nabiera
    I na wydechu niech dni wymienia:
    - poniedziałek, wtorek, środa, czwartek, piątek, sobota, niedziela.
    Jeśli za trudne było zadanie,
    Ćwicz dalej z nami to wyliczanie:
    - poniedziałek, wtorek, środa, czwartek, piątek, sobota, niedziela. ( E.M. Skorek).