Dzieci czytające lepiej radzą sobie w szkole, nie mają problemów z budowaniem poprawnej pod względem gramatycznym i składniowym samodzielnej wypowiedzi, mają bogate słownictwo, nie popełniają błędów ortograficznych (i innych), mają wyższy poziom wiedzy niż ich rówieśnicy i bogatą wyobraźnię. Ponadto czytanie rozwija wrażliwość dziecka , emocje, myślenie, ćwiczy pamięć i koncentrację.
Pożytki płynące z czytania można by wymieniać w nieskończoność. Te dzieci nie mówią : „Nudzi mi się”. Sięgają po prostu po następną książkę z półki, nie potrzebują zachęty. Pewnie chcieliby Państwo usłyszeć od swojej pociechy w przyszłości : „ Mamo, Tato, lubię czytać…”. Rzadko to jednak słyszymy od dziecka, bo generalnie dzieci nie lubią czytać. Dlaczego? Odpowiedź jest prosta – bo dorośli nie lubią czytać. Poziom czytelnictwa w Polsce od lat jest dramatycznie niski, choć przy liczeniu bierze się pod uwagę już nie tylko literaturę piękną, ale nawet poradniki i mapy. Pisałam o tym kiedyś w jednym z moich wcześniejszych artykułów „ W co się bawić…?”, iż wszystkiego dzieci uczą poprzez naśladownictwo. Nie łudźmy się , że nasze dziecko będzie czytać, jeśli nas nie widzi z książką . Nie ma innego sposobu. Jeśli chcemy, by nasze dzieci czytały w przyszłości, musimy sprawić , by obcowały z książką od najmłodszych lat, a nawet miesięcy. Tym bardziej że na rynku nie brakuje tego typu literatury. Książki dla dzieci są bogato ilustrowane i pięknie wydawane, a i ich ceny nie są wygórowane.
Przymusowy pobyt w domu w związku z pandemią wykorzystałam przede wszystkim na pracę zdalną, ale przy okazji dokonałam przeglądu literatury dziecięcej. Wybrałam wierszyki, które posłużą do nabycia praktycznych umiejętności przez dziecko: rozróżniania kolorów, liczenia, rozpoznawania części ciała, nauki dni tygodnia i pór roku. Znajdą tu Państwo też propozycje ćwiczeń ruchowych oraz z zakresu małej motoryki.
Polecam następujące utwory:
1. Do ćwiczenia kolorów:
-
Pan Sobieski miał trzy pieski: czerwony, zielony, niebieski. ( kolory można zmieniać , byle zachować rym );
-
Siedzi anioł w niebie, pisze list do ciebie.
- Jakim atramentem pisze ten list?
- Czerwonym.
- Jak go masz, to go pokaż!.
2. Do liczenia:
-
Dwa aniołki w niebie piszą list do siebie.
Piszą , piszą i rachują…
- Ile kredek potrzebują?
- Pięć!
- Raz, dwa, trzy, cztery, pięć!. -
Jedna dynia, druga dynia,
Trzecia dynia, czwarta dynia.
Siadły razem cztery dynie,
Będą dobre gospodynie! -
Jeden, dwa, jeden, dwa,
Pewna pani miała psa.
Trzy i cztery, trzy i cztery,
Pies ten dziwne miał maniery.
Pięć i sześć, pięć i sześć,
Wcale lodów nie chciał jeść.
Siedem, osiem, siedem, osiem,
Wciąż o kości tylko prosił.
Dziewięć, dziesięć, dziewięć, dziesięć,
Kto z nas kości mu przyniesie?
Może ja, może ty ? -
Licz od nowa- raz, dwa, trzy…
Raz, dwa- Janek ma,
Trzy, cztery- smaczne sery,
Pięć, sześć- chciał je zjeść,
Siedem, osiem- spotkał Zosię,
Dziewięć, dziesięć- schował w kieszeń.
3. Do utrwalania części ciała:
-
Lata osa koło nosa,
Lata mucha koło ucha,
Lata pszczoła koło czoła. -
Idzie gąsieniczka koło policzka,
Biegną mrówki koło główki,
Lecą ważki koło paszki. -
Lata bąk koło rąk,
Lecą muszki koło nóżki. -
Tu paluszek, tam paluszek,
Kolorowy mam fartuszek.
Tu jest rączka, a tu druga,
A tu oczko do mnie mruga.
Tu jest buźka, tu ząbeczki,
Tu wpadają cukiereczki.
Tu jest nóżka i tu nóżka.
Chodź zatańczyć jak kaczuszka! -
Głowa, ramiona, kolana, pięty,
Kolana, pięty, kolana, pięty.
Głowa, ramiona, kolana, pięty,
Oczy, uszy, usta, nos! -
Paluszek zginam, paluszek prostuję,
Paluszkiem oko pokazuję.
Paluszek zginam, paluszek prostuję,
Paluszkiem głowę pokazuję.
Paluszek zginam, paluszek prostuję,
Paluszkiem buzię, nos, uszy, rękę
I inne części ciała pokazuję… -
Rysowanie postaci ludzkiej według rymowanki:
Rysujemy głowę,
Uszy, usta, nos,
Oczy, które patrzą wprost.
Prostą szyję,
Ramiona oraz ręce dwie,
Prawą, lewą, to się wie!
Wąski brzuch,
Z niego nogi dwie,
Prawą, lewą, to się wie!
Dzieci wykonują do rymowanki odpowiednie ruchy:
Tutaj lewą rękę mam,
A tu prawą.
Klaszczę sobie tu i tam,
Klaszczę żwawo.
Tutaj prawą nogę mam,
A tu lewą.
Tupię sobie tu i tam,
Tupię z werwą
4. Do nauki pór roku:
-
Już bociek leci,
Cieszą się dzieci,
Wiosna, wiosna idzie przez świat.( Jacek Hilchen) -
Słoneczko się zaśmiewa,
Zboże dojrzewa,
Lato, lato idzie przez świat. -
Lecą z drzewa żółte liście,
Rankiem coraz bardziej mgliście,
Jesień, jesień idzie przez świat. -
Pada z nieba biały puch
I już sanki idą w ruch.
Zima, zima idzie przez świat
5. Do nauki dni tygodnia:
-
Poniedziałek ( dziecko klaszcze i ugina kolana );
Wtorek ( dziecko klaszcze i ugina kolana );
Środa ( dziecko klaszcze i ugina kolana );
Czwartek ( dziecko klaszcze i ugina kolana );
Piątek ( dziecko klaszcze i ugina kolana );
Sobota ( trzykrotnie naprzemiennie uderza o uda, kołysząc biodrami na boki ) ;
Niedziela ( trzykrotnie naprzemiennie uderza o uda, kołysząc biodrami na boki );
To jest tydzień cały ( dziecko wykonuje dwa klaśnięcia i powolny obrót wokół własnej osi ). -
Jakie nazwy dni tygodnia znamy?
Czy wszystkie nazwy dni pamiętamy?
Jeśli ktoś lubi takie zadania,
Niech się zabiera do wyliczania. -
Powietrza dużo buzią nabiera
I na wydechu niech dni wymienia:
- poniedziałek, wtorek, środa, czwartek, piątek, sobota, niedziela.
Jeśli za trudne było zadanie,
Ćwicz dalej z nami to wyliczanie:
- poniedziałek, wtorek, środa, czwartek, piątek, sobota, niedziela. ( E.M. Skorek).